Program wsparcia psychologicznego uczniów szkół podstawowych Gminy Skoczów po pandemii
Nie ulega wątpliwości, iż zjawisko pandemii wirusa SARS-CoV-2 było czymś nagłym, zaskakującym, budzącym silne emocje, a zwłaszcza lęk. Co więcej dezorganizującym codzienne życie nam dorosłym, nie wspominając o dzieciach i młodzieży. Dla nich była to z pewnością sytuacja nie tylko przeszkadzająca w normalnym szkolnym i społeczno-emocjonalnym funkcjonowaniu, ale wręcz kryzysowa.
Gmina Skoczów, mając na celu szybką reakcję na następujące po okresie nauki zdalnej problemy psychologiczne i wychowawcze uczniów, rozpoczęła spotkania i narady z psychologami i pedagogami szkolnymi już wczesną wiosną 2021 r. Z inicjatywy Zastępcy Burmistrza p. Andrzeja Bubnickiego stopniowo kiełkował pomysł na dodatkowe wsparcie psychologiczne i profilaktyczne w gminnych podstawówkach. Pedagodzy i psycholodzy szkolni obserwowali dzieci w maju i czerwcu, diagnozowali i analizowali sytuację, aby finalnie podczas wakacji mogła powstać kompletna formuła programu wsparcia – POCOVID. Głównym celem programu jest udzielenie wsparcia psychologicznego uczniom borykającym się z problemami emocjonalnymi po pandemii. Zwykle praca z uczniami o specyficznych potrzebach koncentruje się na dzieciach posiadających orzeczenie lub opinię z poradni, a także na tych, wytypowanych do pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez np. wychowawców klas. POCOVID jest skierowany do uczniów, na których izolacja domowa, oderwanie od szkoły i nauczycieli, a także rzeczywistość pandemiczna odcisnęły negatywne piętno. Uczniowie mają zapewnione spotkania popołudniowe w szkole z doświadczonymi psychologami, którzy pracując w małych tematycznie i wiekowo dobranych grupach, zapewniają potrzebującym dzieciom wsparcie i niezbędną pomoc, komfort rozmowy, „wysłuchania”, ale też i zabawy, gdyż terapia i wsparcie jest prowadzone w różnych formach.
Zajęcia w szkołach już ruszyły – w programie pracuje 5 psychologów, opiekują się 23 grupami uczniów we wszystkich szkołach podstawowych gminy. Zapotrzebowanie na wsparcie psychologiczne w niektórych szkołach jest ogromne – już teraz wiemy, że grup może być więcej.
Mamy nadzieję, że taka forma dodatkowego wsparcia i prowadzenia działań profilaktycznych będzie nieoceniona, a na pewno jest lepsza niż późniejsze leczenie poważniejszych zaburzeń powstałych w skutek braku pomocy i nieradzenia sobie przez dzieci z trudną sytuacją.